TOK ZAJĘĆ
|
TREŚĆ ZAJĘĆ
|
UWAGI
|
Powitanie
|
Dzieci siedzą w kręgu. Witamy się przez „przybicie piątki”.
|
|
Dziecięcy masażyk „rzeczka”
|
Cała grupa siedzi w rzędzie, wykonujemy wzajemnie znany masażyk: „tędy płynie rzeczka,
przeszła pani na szpileczkach, przeszły słonie, cztery konie, zaświeciło słoneczko,
spadł deszczyk,
czujesz dreszczyk?”
|
Posuwisty ruch ręką wzdłuż kręgosłupa Stukanie jednym palcem Silniejsze uderzenia całą dłonią Koliste ruchy całą dłonią Lekkie stukanie palcami Delikatne łaskotanie w bok
|
Naleśniki z koca
|
Dziecko kładzie się na podłodze, na kocu, zawijamy je w rulon, w kocu. Następnie energicznym ruchem rozwijamy dziecko z koca.
|
|
Parada zwierząt
|
Dzieci zapisują na karteczkach jakim zwierzątkiem chciałyby być. Chowają karteczki. Następnie cała grupa próbuje określić jakie zwierzątko najlepiej by pasowało do danego dziecko.
|
Potem porównujemy to, jak dzieci widzą same siebie, a jak widzą je inni. Dzieci opowiadają dlaczego akurat takie zwierzątko wybrały.
|
Huśtawka w kocu
|
Jedno z dzieci kładzie się na podłodze, na kocu. Cztery inne osoby chwytają za rogi koca i delikatnie unoszą nad ziemię, kołyszą lekko.
|
|
Dziecięcy masażyk „maszyna do pisania”
|
Cała grupa siedzi w rzędzie, wykonujemy wzajemnie masażyk: „wkręcamy papier do maszyny do pisania.
Wygładzamy kartkę papieru i piszemy:
A..B..C, kropka, przecinek
I... przesuwamy wałek”
|
Pociągnięcie za uszko
Gładzimy plecy
Piszemy palcem
Chwytamy za głowę z wyczuciem ale stanowczo przechylamy na bok, aż do przewrotu dziecka
|
Kalambury
|
Dzieci losują karteczki z wypisanymi stanami emocjonalnymi. Następnie pokazują ten stan nie używając słów, reszta grupy próbuje zgadnąć.
|
|
Karuzela
|
Dzieci stają dookoła koca i chwytają jego brzegi, w środku znajduje się dwoje dzieci trzymających się wzajemnie za barki. Pozostałe osoby chodzą dookoła w jednym kierunku.
|
|
Za głosem
|
Dzieci w parach. Jedno z nich zamyka oczy, a drugie szeptem wymawia jego imię, pierwsze stara się podążać za głosem.
|
Dziecko podążające za głosem może być w pozycji „pajączka”.
|
Nadepnąć na odcisk
|
Pary. Między dziećmi leży kartka, dzieci próbują przeciągnąć przeciwnika, tak, aby nadepnął on na „odcisk” - kartkę
|
|
Dziura w murze
|
Dzieci robią mur, a jedno z dzieci stara się przez ten mur przedostać. Potem pytamy jak się „czuł mur” a jak dziecko przebijające się.
|
|
Kto jest myszą?
|
Dzieci siedzą w kole,
w pozycji skorygowanej, jeden uczeń staje tyłem do grupy, nauczyciel wskazuje ucznia z grupy, który udaje odgłos myszy, wybrany uczeń zgaduje, kto wydał ten dźwięk
|
|
Pojedynek na ramiona
|
Dzieci siadają przy stole i siłują się „na rękę”
|
|
Iskierka
|
Grupa stoi w kole, trzymając się za ręce, jedna osoba ściska lekko dłoń jednego sąsiada - wypuszcza iskierkę. Każda następna osoba gdy poczuje iskierkę przekazuje ją dalej, aż iskierka wróci do pierwszego nadawcy.
|
|